MINGGU 14-15

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 5. 4. 2010         Hari        : Isnin

Minggu    : 14

Matapelajaran    : Pendidikan Moral

Kelas        : 4S5

Masa        : 7.05- 8.15

Tajuk        : Kasih Sayang

Tema        : Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

Objektif    : Pelajar dapat menggunakan dan menghargai ilmu yang ada dalam diri mereka untuk tujuan yang baik.

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

1) Penerangan tentang tajuk oleh guru.

2) Guru memberikan nota tentang definisi, nilai serta ciri-ciri nilai.

3) Perbincangan antara guru dan pelajar tentang tajuk Kasih Sayang.

4) Pelajar diminta untuk memberikan pandangan mereka tentang bagaimana cara mereka sikap Kasih Sayang.

5) Latihan dalam kelas.

BBM         : Buku teks

Patriotisme    : Pelajar dapat menanam sikap menghargai ilmu pengetahuan yang mereka untuk kebaikan.

Refleksi    : Easter Monday. P/p ditunda.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 5. 4. 2010         Hari        : Isnin

Minggu    : 14

Matapelajaran    : Pendidikan Moral

Kelas        : 4K3

Masa        : 10.55-12.05

Tajuk        : Kasih Sayang

Tema        : Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

Objektif    : Pelajar dapat menggunakan dan menghargai ilmu yang ada dalam diri mereka untuk tujuan yang baik.

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

1) Penerangan tentang tajuk oleh guru.

2) Guru memberikan nota tentang definisi, nilai serta ciri-ciri nilai.

3) Perbincangan antara guru dan pelajar tentang tajuk Kasih Sayang.

4) Pelajar diminta untuk memberikan pandangan mereka tentang bagaimana cara mereka sikap Kasih Sayang.

5) Latihan dalam kelas.

BBM         : Buku teks

Patriotisme    : Pelajar dapat menanam sikap menghargai ilmu pengetahuan yang mereka untuk kebaikan.

Refleksi    : P/p ditunda. Easter Monday.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 6. 4. 2010         Hari        : Selasa

Minggu    : 14

Matapelajaran     : Geografi

Kelas         : 5S3, 5K1

Masa         : 7.05-8.15, 11.30-12.05

Tajuk        :Kesan Perkembangan Pengangkutan dan Perhubungan DI Jepun. (Latihan esei)

Tema        : Kepentingan Jaringan Jalanraya dan Perhubungan

Objektif    : Pelajar dapat menyenaraikan kesan perkembangan jaringan pengangkutan dan perhubungan .

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

  1. Guru menerangkan tentang perkaitan dan kesinambungan tajuk diatas dengan pelajaran lepas.
  2. Pelajar mengikuti perbincangan dengan guru.
  3. Guru memberikan latihan berbentuk esei kepada pelajar untuk disiapkan dalam kelas..

BBM        : Buku teks

Patriotisme    : Pelajar akan dapat menghargai Kesan Perkembangan Pengangkutan dan Perhubungan

Nilai        : Kesyukuran

Refleksi    : Pelajar dalam kelas ini menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru dalam kelas. Mereka menghantar latihan selepas tamat waktu p/p.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 6. 4. 2010         Hari        : Selasa

Minggu    : 14

Matapelajaran    : Pendidikan Seni Visual

Kelas        : 4K5

Masa        : 9.45-10.55

Tajuk        : Reka Bentuk Grafik

Tema        : Komunikasi Visual

Objektif    : Pelajar dapat memahami konsep, cara penghasilan karya komunikasi visual

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

1) Guru membawa contoh hasil Logo

2) Guru memberikan nota kepada pelajar.

3) Pelajar menyalin nota dan mendengar penerangan oleh guru

BBM        : Buku rujukan, contoh lakaran arca, model arca

Nilai        : Ketekunan

Refleksi    : Guru memberikan penerangan awal tentang tajuk logo kepada pelajar. Guru membawa beberapa contoh logo untuk ditunjukkan kepada pelajar.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 7. 4. 2010        Hari        : Rabu

Minggu    : 14

Matapelajaran    : Pendidikan Moral

Kelas        : 4K3

Masa        : 8.15-9.25

Tajuk        : Keadian

Tema        : Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

Objektif    : Pelajar dapat mengetahui hak mereka berteraskan lunas undang-undang dan perlembagaan.

 

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

1) Penerangan tentang tajuk oleh guru.

2) Guru memberikan nota tentang definisi, nilai serta ciri-ciri nilai.

3) Perbincangan antara guru dan pelajar tentang tajuk Keadilan.

4) Guru memberikan penerangan tentang fungsi, tugas dan kepentingan badan kehakiman dan Suhakam kepada pelajar.

BBM         : Buku teks

Patriotisme    : Pelajar dapat menanam sikap menghargai ilmu pengetahuan yang mereka untuk kebaikan.

Refleksi    : Guru dapati pelajar mengetahui dan menyedari fungsi, tugas serta peranan yang dimainkan oleh pihak Mahkamah serta mengetahui pentingnya peranan SUHAKAM. Pelajar juga tahu akan hak mereka serta sedar hukuman yang bakal diterima jika melakuakn sesuatu kesalahan yang melanggar undang-undang. Ini semua mereka ketahui melalui pembacaan seharian. P/p Berjaya..

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 7. 4. 2010         Hari        : Rabu

Minggu    : 14

Matapelajaran    : Pendidikan Seni visual

Kelas        : 4K3

Masa        : 10.55-12.05

Tajuk        : Reka Bentuk Grafik    ( Amali )

Tema        : Komunikasi Visual

Objektif    : Pelajar dapat memahami konsep, cara penghasilan karya komunikasi visual

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

1) Guru membawa contoh hasil Logo

2) Pelajar membawa kertas lukisan dan membuat lakaran

3) Pelajar disuruh agar meyediakan pelbagai bentuk lakaran sebelum menghasilkan karya

akhir.

BBM        : Buku rujukan, contoh logo syarikat, logo kelab, logo persatuan, logo korporat.

Nilai        : Ketekunan

Refleksi    : Guru memberikan masa dan memantau pelajar semasa mereka membuat lakaran. Pelajar juga sudah mula menunjukkan komitmen yang baik dalam kelas jika dibandingkan dengan kelas-kelas sebelum ini. Guru memberikan komen dan idea untuk membantu pelajar dalam kelas.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 8. 4. 2010        Hari        : Khamis

Minggu    : 14

Matapelajaran     : Geografi

Kelas         : 5K1

Masa         : 7.05-8.15

Tajuk        :Kesan Perkembangan Pengangkutan dan Perhubungan DI Jepun. (Latihan esei)

Tema        : Kepentingan Jaringan Jalanraya dan Perhubungan

Objektif    : Pelajar dapat menyenaraikan kesan perkembangan jaringan pengangkutan dan perhubungan .

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

  1. Guru memberikan latihan berbentuk esei kepada pelajar untuk disiapkan dalam kelas.
  2. Dua soalan esei ringkas diberikan kepada pelajar untuk dibuat dalam kelas.
  3. Pelajar mencuba menjawab soalan tersebut dan menghantarnya selepas tamat kelas.

BBM        : Buku teks

Patriotisme    : Pelajar akan dapat menghargai Kesan Perkembangan Pengangkutan dan Perhubungan

Nilai        : Kesyukuran

Refleksi    : Guru berpuas hati dengan sikap dan komitmen pelajar dalam menyiapkan tugasan yag diberikan. P/p berjalan dengan lancar.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 8. 4. 2010         Hari        : Khamis

Minggu    : 14

Matapelajaran    : Pendidikan Moral

Kelas        : 4S5

Masa        : 8.15- 9.25

Tajuk        : Rasional

Tema        : Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

Objektif    : Pelajar dapat mengetahui kepentingan untuk bersikap rasional dalam membuat keputusan seharian.

 

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

1) Pelajar mendengar penerangan dari guru dalam kelas.

2) Pelajar mendapatkan nota dari guru

3) Pelajar menjawab soalan dalam buku teks.

BBM         : Buku teks

Patriotisme    : Pelajar dapat menanam sikap menghargai ilmu pengetahuan yang mereka untuk kebaikan.

Refleksi    : P/p berjalan dengan lancar.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 8. 4. 2010         Hari        : Khamis

Minggu    : 14

Matapelajaran    : Pendidikan Seni Visual

Kelas        : 4K5

Masa        : 11.30-12.40

Tajuk        : Reka Bentuk Grafik    ( Amali )

Tema        : Komunikasi Visual

Objektif    : Pelajar dapat memahami konsep, cara penghasilan karya komunikasi visual

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

1) Guru membawa contoh hasil Logo

2) Pelajar membawa kertas lukisan dan membuat lakaran

3) Pelajar disuruh agar meyediakan pelbagai bentuk lakaran sebelum menghasilkan karya

akhir.

BBM        : Buku rujukan, contoh logo syarikat, logo kelab, logo persatuan, logo korporat.

Nilai        : Ketekunan

Refleksi    : Guru memberikan masa dan memantau pelajar semasa mereka membuat lakaran. Pelajar juga sudah mula menunjukkan komitmen yang baik dalam kelas jika dibandingkan dengan kelas-kelas sebelum ini. Guru memberikan komen dan idea untuk membantu pelajar dalam kelas.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 9. 4. 2010        Hari        : Jumaat

Minggu    : 14

Matapelajaran     : Geografi

Kelas         : 5S3

Masa         : 10.40-11.40

Tajuk        :Kesan Perkembangan Pengangkutan dan Perhubungan Di Jepun. (Kuiz)

Tema        : Kepentingan Jaringan Jalanraya dan Perhubungan

Objektif    : Pelajar dapat menyenaraikan kesan perkembangan jaringan pengangkutan dan perhubungan .

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

  1. Guru membahagikan pelajarj dalam kumpulan.
  2. Guru membincangkan tentang tajuk di atas

3) Soalan kuiz diberikan kepada pelajar.

BBM        : Buku teks

Patriotisme    : Pelajar akan dapat menghargai Kesan Perkembangan Pengangkutan dan Perhubungan

Nilai        : Kesyukuran

Refleksi    : Satu permainan berbentuk kuiz diadakan dalam kelas hari ini. Pelajar menjawab soalan kuiz tersebut secara berkumpulan. Soalan berkaitan dengan tajuk yang telah dibincangkan diatas.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 10. 4. 2010        Hari        : Sabtu ( Sekolah Gantian )

Minggu    : 14

Matapelajaran     : Geografi

Kelas         : 5S3

Masa         : 10.40-11.40

Tema        : Peta Topografi

Tajuk         : Mentafsir Peta Topografi

Objektif    : Pelajar dapat mengingati cara untuk mentafsir peta topografi

Aktiviti    :

1) Guru memberikan latihan dari tajuk tingkatan 4 sebagai latihan ulangkaji kepada pelajar.

2) Guru membantu pelajar yang masih lemah dalam tajuk tersebut.

BBM        : Peta topografi, buku rujukan, buku teks.

Patriotisme    : Pelajar dapat memahami dan mengenali persekitaran dan bentuk rupa muka bumi dalam peta

topografi.

Nilai        : Menghargai tanah air sendiri dan bentuk muka bumi yang ada.

Refleksi    : Guru berpuas hati dengan cara pelajar menjawab soalan tingkatan 4. Ada juga pelajar yang masih lemah dan memerlukan lebih penerangan untuk mengingati cara mengukur dalam peta.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 12. 4. 2010         Hari        : Isnin

Minggu    : 15

Matapelajaran    : Pendidikan Moral

Kelas        : 4S5

Masa        : 7.05- 8.15

Tajuk        : Kesederhanaan

Tema        : Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

Objektif    : Pelajar dapat menanam serta mengamalkan sikap sederhana dalam hidup.

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

1) Penerangan tentang tajuk oleh guru.

2) Guru memberikan nota tentang definisi, nilai serta ciri-ciri nilai.

3) Perbincangan antara guru dan pelajar tentang tajuk Kesederhanaan.

4) Pelajar diingatkan agar sentiasa bersikap sederhana dalam kehidupan seharian.

5) Latihan dalam kelas.

BBM         : Buku teks

Patriotisme    : Pelajar dapat menanam sikap endah diri dan sederhana dalam kehidupan.

Refleksi    : P/p berjalan dengan lancar.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 12. 4. 2010         Hari        : Isnin

Minggu    : 15

Matapelajaran    : Pendidikan Moral

Kelas        : 4K3

Masa        : 10.55-12.05

Tajuk        : Kesederhanaan

Tema        : Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

Objektif    : Pelajar dapat menanam serta mengamalkan sikap sederhana dalam hidup.

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

1) Guru memberikan nota tentang definisi, nilai serta ciri-ciri nilai.

2) Perbincangan antara guru dan pelajar tentang tajuk Kesederhanaan.

3) Pelajar diingatkan agar sentiasa bersikap sederhana dalam kehidupan seharian.

4) Latihan dalam kelas.

BBM         : Buku teks

Patriotisme    : Pelajar dapat menanam sikap endah diri dan sederhana dalam kehidupan.

Refleksi    : P/p berjalan dengan lancar. Pelajar mengikuti p/p dengan baik.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 13. 4. 2010         Hari        : Selasa

Minggu    : 15

Matapelajaran     : Geografi

Kelas         : 5S3, 5K1

Masa         : 7.05-8.15, 11.30-12.05

Tajuk        :KepentinganKepelbagaiaDanSumber

Tema        : Sumber Hutan, Sumber air, Sumber biologi

Objektif    : Pelajar dapat menyenaraikan kepentingan sumber tersebut kepada kehidupan manusia seharian

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

  1. Pengenalan tentang tajuk diatas.
  2. Guru membincangkan tentang tajuk di atas

3) Nota ringkas tentang tajuk berkenaan diberikan oleh guru.

BBM        : Buku teks

Patriotisme    : Pelajar akan dapat menghargai Kepentingan sumber-sumber yang ada disekeliling kita.

Nilai        : Kesyukuran, Menghargai.

Refleksi    : Pelajar didedahkan dengan kepentingan sumber-sumber tersebut dan bagaimana untuk menjaganya. Kesan yang besar terhadap kehidupan manusia jika ia hilang juga mendaangkan kesan kepada pelajar.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 13. 4. 2010         Hari        : Selasa

Minggu    : 15

Matapelajaran    : Pendidikan Seni Visual

Kelas        : 4K5

Masa        : 9.45-10.55

Tajuk        : Poster

Tema        : Komunikasi Visual

Objektif    : Pelajar dapat memahami konsep, cara penghasilan poster.

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

1) Guru membawa contoh Poster

2) Guru memberikan nota kepada pelajar.

3) Pelajar menyalin nota dan mendengar penerangan oleh guru

BBM        : Buku rujukan, contoh poster hiburan, poster sukan, poster kesihatan.

Nilai        : Ketekunan

Refleksi    : Guru memberikan penerangan awal tentang tajuk poster kepada pelajar. Guru membawa beberapa contoh poster untuk ditunjukkan kepada pelajar. Amali akan dibuat pada kelas akan datang.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 14. 4. 2010        Hari        : Rabu

Minggu    : 15

Matapelajaran    : Pendidikan Moral

Kelas        : 4K3

Masa        : 8.15-9.25

Tajuk        : Kesederhanaan ( Latihan )

Tema        : Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

Objektif    : Pelajar dapat menanam serta mengamalkan sikap sederhana dalam hidup.

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

1) Guru memberikan latihan struktur kepada pelajar.

2) Pelajar menjawab soalan dalam kelas.

BBM         : Buku teks

Patriotisme    : Pelajar dapat menanam sikap endah diri dan sederhana dalam kehidupan.

Refleksi    : P/p berjalan dengan lancar.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 14. 4. 2010         Hari        : Rabu

Minggu    : 15

Matapelajaran    : Pendidikan Seni visual

Kelas        : 4K3

Masa        : 10.55-12.05

Tajuk        : Poster

Tema        : Komunikasi Visual

Objektif    : Pelajar dapat memahami konsep, cara penghasilan poster.

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

1) Guru membawa contoh Poster

2) Guru memberikan nota kepada pelajar.

3) Pelajar menyalin nota dan mendengar penerangan oleh guru

BBM        : Buku rujukan, contoh poster hiburan, poster sukan, poster kesihatan.

Nilai        : Ketekunan

Refleksi    : Guru membawa pelajar melawat ke UNIMAS. P/p akan disambung pada mas akan datang.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 15. 4. 2010        Hari        : Khamis

Minggu    : 15

Matapelajaran     : Geografi

Kelas         : 5K1

Masa         : 7.05-8.15

Tajuk        :KepentinganKepelbagaiaDanSumber

Tema        : Sumber Hutan, Sumber air, Sumber biologi

Objektif    : Pelajar dapat menyenaraikan kepentingan sumber tersebut kepada kehidupan manusia seharian

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

  1. Guru membahagikan pelajar dalam kumpulan dan memberikan tajuk perbincangan.
  2. Pelajar membincangkan tentang tajuk di atas.

3) Pembentangan ringkas dalam kelas

BBM        : Buku teks

Patriotisme    : Pelajar akan dapat menghargai Kesan Perkembangan Pengangkutan dan Perhubungan

Nilai        : Kesyukuran

Refleksi    : Pelajar didapati dapat memberikan pandangan yang bernas tentang tajuk yang diberikan kepada mereka. Guru berpuas hati dengan pembentangan pendek dari setiap kumpulan.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 15. 4. 2010         Hari        : Khamis

Minggu    : 15

Matapelajaran    : Pendidikan Moral

Kelas        : 4S5

Masa        : 8.15- 9.25

Tajuk        : Kesederhanaan ( Pembentangan )

Tema        : Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

Objektif    : Pelajar dapat menanam serta mengamalkan sikap sederhana dalam hidup.

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

1) Guru memberikan tajuk untuk dibincangkan kepada pelajar.

2) Pelajar membuat perbincangan dalam kumpulan

3) Pembentangan dalam kumpulan.

BBM         : Buku teks

Patriotisme    : Pelajar dapat menanam sikap endah diri dan sederhana dalam kehidupan.

Refleksi    : P/p berjalan dengan lancar.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 15. 4. 2010         Hari        : Khamis

Minggu    : 15

Matapelajaran    : Pendidikan Seni Visual

Kelas        : 4K5

Masa        : 11.30-12.40

Tajuk        : Poster ( Amali )

Tema        : Komunikasi Visual

Objektif    : Pelajar dapat memahami konsep, cara penghasilan poster.

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

1) Pelajar menghasilkan lakaran dalam kumpulan.

2) Pelajar membincangkan lakaran mana yang sesuai untuk dijadikan poster.

BBM        : Buku rujukan, contoh poster hiburan, poster sukan, poster kesihatan.

Nilai        : Ketekunan

Refleksi    : Guru dapati pelajar dapat menghasilkan poster dengan baik. Pendedahan awal sebelum ini tentang poster telah diberikan. Kerjasama baik dalam kumpulan juga ada, contoh poster juga dapat membantu pelajar menghasilkan poster mereka dengan baik. Tajuk ditentukan oleh mereka sendiri.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tarikh        : 16. 4. 2010        Hari        : Jumaat

Minggu    : 15

Matapelajaran     : Geografi

Kelas         : 5S3

Masa         : 10.40-11.40

Tajuk        :KepentinganKepelbagaiaDanSumber

Tema        : Kesan Penerokaan Sumber Hutan, Sumber air, Sumber biologi

Objektif    : Pelajar dapat menyenaraikan kepentingan sumber tersebut kepada kehidupan manusia seharian

Pendekatan    : Masteri, Pembacaan

Aktiviti    :

  1. Pelajar diberikan soalan struktur dalam kelas.
  2. Pelajar menjawab soalan dan menghantarnya selepas tamat waktu p/p.

BBM        : Buku teks

Patriotisme    : Pelajar akan dapat menghargai Kepentingan sumber-sumber yang ada disekeliling kita.

Nilai        : Kesyukuran, Menghargai.

Refleksi    : P/p berjalan dengan baik.

 

 

 

 

 

 

 

Leave a comment